Teljes napfogyatkozás megfigyelése
Cairns, Esplanade (16°54' 49,92"S, 145°46' 19,09"E), Queensland, Ausztrália
2012. november 14.
Brlás Pál

(Total solar eclipse, November 14. 2012.
Cairns, QLD, Australia)

Képek:

Canon EOS 400 D, William Optics Zenith Star II 80 mm, f/6,8 primary focus

Kontaktusok:
első: 05:44:44 (nem láttuk a felhők miatt)
a teljesség 06:38:34-kor kezdődött (felhők mögött sejtettük)
a teljesség vége 06:40:32-kor volt (felhők mögött sejtettük)
a negyedik kontaktus 07:40:19-kor következett be helyi idő szerint (UT+10h)

Busa Sanyi, Ignátkó Imre és jómagam sokat dolgoztunk, hogy felülhessünk a repülőre és 28 óra tiszta repülési idő után Budapest, London (szingapuri tankolás (stopover)) Melbourne útvonalon megérkezzünk Cairnsbe. November 8-án indultunk, 10-én délben érkeztünk. Szállásunk tágas apartman-ben volt, 15 perc gyaloglásra a városközponttól. A szállások berendezése az európainál egyszerűbb Cairnsben. A szállásokon a reggeli ritka, kivéve Hilton, Holliday Inn és még pár hatalmas hotelben. A szálláshoz tartozó vacsora ismeretlen. Ignátkó Imre gondoskodott a reggeliről és a vacsoráról, külön köszönet neki. Ettünk különféle éttermekben is, az abroszosak drágák. Az élelmiszer kb. kétszer annyiba kerül, mint itt. A reptéri transzferhez való néhány 10 méteres séta alatt kiderült, hogy iszonyú párás, fülledt az idő. Felhőkben álló hegyeket fotóztunk, mint a trópusokon. A szállásunkon rögtön mondták, hogy addig száraz volt az idő, de érkezésünkre megérkeztek a záporok. Vasárnap nagyon szép időben csodás Green-szigeti látogatást tettünk (korall és halak üvegaljú hajóban). Hétfőn csepergős időben libegőztünk fel a kurandai esőerdőbe több megállóval, ott állatkert, kétéltűs folyó élővilág nézés, őslakos tánc, bemutató és bumerángdobálás volt a program. Visszafelé az élményvasúton ereszkedtünk le, sokszor szakadó esőben. Hihetetlen jó ott a levegő, ózondús, ahogy ezt valamikor mondtuk. Kedden ellenőriztük a műszereket. Vásárolnunk kellett Sanyinak egy tengelyt, közben iszonyatos fekete felhők vonultak. Délutánt a tengerpart megnézésével töltöttük, észlelőhely kinézésével. Közben a felhők gyakorlatilag feloszlottak. Éjjel azonban csak vonultak a felhőpamacsok, Dél-keresztje, a zenitben lévő Szíriusz az új csillagképek örök élmények maradnak. Szerdán hajnalban 5 órakor kivonultunk az Esplanade-ra, sétáló utca a tengerparton, klassz gyep és szép szállodák. Végül több ezren gyűltek ott össze, de nem volt szerencsénk. A teljesség előtt 10 perccel vettem észre, hogy a Cairnstől délre lévő két hegyen az újraképződő felhők pont össze fognak zárni a totalitásra. Sajnos így is lett. Csütörtökön városnézés, állatkert, koala ölelés, múzeum, kajálás, sörözés és pihenés volt a tengerparton. Pénteken a Fitzroy szigeten másztunk hegyet, illetve incselkedtünk a tengerrel. Szombaton átrepültünk Melbourne-be, ott inkább közelített a 4 csillaghoz a jóval kisebb apartmanunk, finomat kajáltunk a szálloda éttermében, nem olcsón, de megérte. Vasárnap nézelődtünk a szállás környékén, Melbourne gazdagabb város, vagy legalábbis az Altwood negyede, ahol voltunk. Óriási élmény volt, talán legközelebb 2028-ban visszatérhetünk egy másik részére ennek a kontinensnek, ha a szerencsénk engedi.